Liiku niin voit -palvelu on sinua varten. Autamme sinua löytämään itsellesi sopivat lajit ja pääsemään alkuun liikunnan harrastamisessa.

Liiku niin voit -palvelun parissa pääset maksutta kokeilemaan lajeja oman ohjaajan tukemana ja kannustamana. Ohjaajan kanssa voit myös keskustella liikunnasta, liikuntasuosituksista sekä kysyä vinkkejä harjoitteluun.

Toimi näin
Varaa aika ohjaajalle.
 

Palvelu on tarkoitettu Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston opiskelijoille sekä henkilökunnalle.

 

UniSportin hyvinvointivalmennukset ovat täällä

Tuntuuko, että haluaisit aloittaa liikkumisen, mutta tuntuu ettei vielä ole oikea aika tai et vielä tunne itseäsi täysin valmiiksi ja motivoituneeksi? Avuksesi olemme suunnitelleet hyvinvoinnin kursseja, jotka auttavat sinua löytämään omat toiveesi ja tavoitteesi. Vain sinä olet tärkeä ja vain sinä tiedät, mikä on parasta sinulle nyt ja tässä. Kurkkaa lisää: https://unisport.fi/?page=news&id=10443213

Apua raskaaseen elämäntilanteeseen

Joskus omien asioiden pohtiminen voi olla raskastakin. Haastattelemani käyttäytymistieteen opiskelija kuvaa tilanteensa ennen palvelua stressaantuneeksi: elämässä oli tapahtunut muutoksia, kuten parisuhteen päättyminen ja muutto. Liikunnan aloittaminen tuntui haastateltavastani periaatteessa mahdolliselta, mutta käytännössä ajatus siitä oli ahdistava ja stressaava. Opiskelukaan ei sillä hetkellä sujunut.

Kannustava ohjaaja teki epäilevästä aktiiviliikkujan

Liiku niin voit – palvelun tarkoitus on kannustaa terveytensä kannalta liian vähän liikkuvia henkilöitä löytämään oma mukava tapansa liikkua. Palvelun aikana osallistuja ja ohjaaja tapaavat säännöllisesti ja keskustelevat ja liikkuvat yhdessä. Tapaamiskerroilla keskustellaan osallistujan elämäntilanteesta, kuten arjen haasteista ja siitä, miten hän itse kokee oman terveydentilansa.  Keskustelun lisäksi tapaamiskerroilla käydään yhdessä tutustumassa kullekin osallistujalle sopiviin liikuntalajeihin.

Kaikenlainen kuntoilu kannattaa

Kuntoa ei voi varastoida, mutta keho muistaa kaiken liikunnan harrastamisen. Vaikka harrastaisi liikuntaa harvoinkin, se hidastaa kunnon rapistumista. Parhaimmillaan kuntoilu on positiivisia terveysvaikutuksia ja stressin purkaja.
 
Vuosien tai vuosikymmenien liikkumattomuus romahduttaa kunnon, olipa ihminen millainen tahansa.
 

Kevyt jalkajumppa työpäivän lomaan

Lihaskuntoa tulisi harjoittaa ainakin kaksi kertaa viikossa. Seuraavalla videolla on ohjeet kevyeeseen jalkajumppaan, jonka voi tehdä vaikkapa kesken työpäivän. Samalla voi katkaista pitkää yhtäjaksoista istumista, jota pidetään nykyään terveydelle haitallisena. Muista myös venytellä jalkajumpan päätteeksi. Videon on toteuttanut Työterveyslaitos

 

Miksi liikunnan aloittaminen kannattaa ja miten vähentää istumista?

Mitä terveysvaikutuksia saa liikunnan aloittamisesta? Miksi liikunta kannattaa aloittaa? Miten terveydelle haitallisena pidettyä runsasta istumista voidaan vähentää työ- tai opiskelupäivän aikana?

UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari vastaa näihin kysymyksiin videolla. 

Syöpäjärjestöt: Säännöllinen liikunta vähentää rintasyövän vaaraa

Säännöllinen liikunta vähentää naisten rintasyövän vaaraa sekä laskee jo todetun rintasyövän uusiutumisen riskiä.
 

Työmatkakävely vähentää rannemurtuman riskiä

Liikkuminen lisää kaatumisen vaaraa, mutta toisaalta runsaan liikunta-aktiivisuuden tiedetään vähentävän mm. lonkkamurtumia. Esiteltävän tutkimuksen mukaan keski-ikäisten naisten säännöllinen työmatkaliikunta, erityisesti työmatkakävely vähentää rannemurtuman riskiä jopa puolella. Samanlainen yhteys rannemurtumien riskiin oli myös lumenluonnilla sekä tanssin harrastuksella.
 
Tausta
 

Liikkujan ravitsemukselliset valinnat

Ravitsemuksella on iso vaikutus suorituskykyyn, terveyteen ja vireyteen. Terveellinen ja säännöllinen ravitsemus ylläpitää elintoimintoja, antaa virtaa ja käynnistää palautumisen fyysisestä harjoituksesta. Terveellisen ravitsemuksen kulmakivet ovat monipuolisuus, säännöllisyys ja kohtuullisuus. Kaloreita ei tarvitse laskea eikä herkkuja kieltää itseltään kokonaan, jos tuntee terveellisen ravitsemuksen perusteet ja noudattaa niitä arkena.  

Ohjeita liikunnan aloittamiseen ja liittämiseen osaksi arkielämää

Mielihyvä ja onnistumisen kokemukset liikunnasta ovat tärkeitä, sillä ne tekevät liikkumisesta säännöllistä. Säännöllinen liikkuminen yhdistettynä säännölliseen ateriarytmiin on hyvän kunnon perusta. Ensimmäinen tai toinenkaan liikuntasuoritus ei kuitenkaan välttämättä tuota liikkujalle onnistumisen kokemuksia, sillä liikuntaan tottuminen vaatii jonkin verran aikaa. Toisin sanoen liikkuminen alkaa tuottaa mielihyvää vasta, kun siihen tottuu.

Sivut

Tilaa RSS-syöte aiheesta Liiku niin voit RSS